Japan & Zuid-Korea 2025
De 4Aviation tour naar Japan en Zuid-Korea voerde een groep van zestien door het zuidelijke deel van Japan en een heel klein stukje Zuid-Korea. De Friendship Day op MCAS Iwakuni (Japan) en de Air Power Days op Osan AB (Zuid-Korea) stonden op het programma en werden aangevuld met een paar dagen in Japan. We hadden rekening gehouden met de Golden Week, maar niet dat een aantal feestdagen in het weekend werden doorgeschoven naar reguliere weekdagen, bovendien speelde het weer niet altijd mee waardoor we een aantal dagen met te weinig activiteiten hadden. Desondanks waren er een paar hele gave dagen met heel veel activiteiten en variatie met fantastisch weer.
Blijf geïnformeerd
De kans bestaat dat we voor een vergelijkbare reis terugkeren naar Japan en/of Zuid-Korea. Wil je op de hoogte worden gehouden als we hierover meer informatie hebben, klik dan op het icoontje om ons een bericht te sturen.
Op donderdag 1 mei 2025 verzamelden zich 14 deelnemers op Schiphol voor het eerste deel van de reis. In de avond ging het met China Eastern via Shanghai naar Fukuoka waar we op vrijdagavond na sluitingstijd van de autoverhuur aankwamen en daarom met een aantal taxi’s naar het hotel gingen. In Shanghai hadden we nog een deelnemer opgepikt en de laatste van de groep ontmoetten we in het hotel. De groep was een mooie mix van redelijk ervaren Azië gangers, maar ook verschillende first timers. Na een heerlijke maaltijd was het tijd om de ogen te sluiten voor de nacht.
Ondertussen is het zaterdag 3 mei 2025 als de chauffeurs drie auto’s gaan ophalen bij de Nissan verhuur, het zijn twee luxe busjes en een eenvoudiger busje voor het vervoer van de meeste bagage en de nog aan te schaffen trapjes. De rest van de groep werd opgepikt en er werd koers gezet naar Hiroshima. Dit is een rit van een paar uur en we doen het rustig aan om iedereen te laten wennen en genieten van de andere omgeving. Onze eerste stop is een DCM bouwmarkt waar we ze afhelpen van een fraaie collectie trapjes die we later nodig hebben om over de hekken in Japan te kunnen fotograferen. Het is net 15:00uur geweest en we kunnen inchecken in het hotel dat we normaal niet zo vroeg doen, maar aangezien het hotel nabij de bezienswaardigheden is gesitueerd is het een mooie plek om de auto te parkeren en de stad te verkennen. Met een paar minuten lopen zien we al de eerste tekenen van het bloemenfestival en er is volop bedrijvigheid in de stad met vele kraampjes en live muziek. We maken het echter niet te laat aangezien het zondag een lange dag gaat worden.
Op zondag 4 mei 2025 gaat de wekker lekker vroeg en zitten we om 05:00 in de auto om rond 06:00 bij MCAS Iwakuni te zijn, waar de poorten om 07:00 open gaan. Hier vinden we vlak bij de wegafsluiting nog een mooie parkeerplaats en sluiten aan bij de lange rij bezoekers voor de show. De grote groep wordt langzaam tot de basis toegelaten tot het punt waar de toegangscontroles om 07:00 beginnen. Onze groep valt een beetje uit de toon en wordt uit de menigte gehaald en naar de rij voor buitenlanders geleid, deze rij is vrijwel leeg en we lopen een paar honderd meter langs de menigte om vooraan aan te sluiten. Om klokslag 07:00 uur mogen we naar binnen en begint de controle door NCIS, die het paspoort scannen en foto’s en vingerafdrukken van ons nemen. Daar komen we allemaal vrij ongeschonden doorheen en gaan op weg naar de static die nog op flinke afstand ligt. De gevarieerde static had globaal een Amerikaans en Japans gedeelte en is, omdat we vrij vroeg op het veld zijn, nog redelijk goed te fotograferen. Langzaam begon ook het vliegprogramma met verschillende zeer interessante items. De Japanse Marine stuurde twee MCH-101’s, twee US-2’s en drie varianten P-3 Orion de lucht in die op fantastische manier voorbij kwamen gerold. Deze kwamen n formatie een paar keer voorbij voordat de landing werd ingezet en ze weer mooi voorbij kwamen. De US Navy deed hetzelfde met een CMV-22B, een E-2D, twee F/A-18’s, twee EA-18G’s en twee F-35C’s en dan kunnen de Mariniers niet achterblijven en stuurden een KC-130J en vier F-35B’s de lucht in, gevolgd door een kleine demo met ook nog een UH-1Y, AH-1Z en CH-53E. Deze namen een andere taxibaan, maar waren goed in de lucht en op de baan vast te leggen. De Japanse Marine had ook nog een demoteam gestuurd van vier T-5 trainingstoestellen en voor de rest waren er nog individuele demo’s van een USAF F-16, USN F/A-18, USMC F-35B, JASDF F-2 en JGSDF UH-1 en natuurlijk een wedstrijd tussen een brandweerauto en een US-2! We zijn zo lang mogelijk op de show gebleven en konden daardoor nog verschillende toestellen op de static mooi fotograferen voordat het echt tijd was om te vertrekken, we hadden namelijk nog een flinke rit voor ons. Een klein akkefietje was ook nog een missende koffer van één van de deelnemers die we voor 21:00 op het vliegveld van Fukuoka af moesten halen en dat lukte ternauwernood.
Een flinke smet op deze dag is het feit dat twee van onze groep, onafhankelijk van elkaar, voor de middag werden aangesproken door NCIS agenten en meegenomen naar de civiele terminal van het veld. Daar werden ze ondervraagd, maar op dat moment hadden beide nog nauwelijks de static bezocht en zeker niets illegaals gedaan, en werden verder in het ongewisse gelaten waarom ze meegenomen waren. Voor beide duurde dit tot het late middaguur en werden toen buiten het veld gezet.
Maandag 5 mei 2025 van origine al ingepland als transit dag waarbij we vanaf het noorden van Kyushu naar het zuiden zouden gaan en relatief kort tijd ingepland hadden voor de luchtvaart. Op de marinebasis Omura was het doodstil en kwamen we erachter dat het vandaag een feestdag was, daarop werd snel koers gezet naar Kanoya. Onderweg moesten we nog even tanken en kozen daarvoor een locatie nabij het vliegveld van Kagoshima waar we een SAAB 340 van de kustwacht buiten zagen staan. Na het tanken daar dan maar even kijken en bleek er ook nog een AW139 buiten te staan, van beide types zagen we ook nog een exemplaar in de hangaar. Verschillende deelnemers waren ook geïnteresseerd in civiele luchtvaart en hier zagen we leuke airlines die je bij ons in de buurt niet zult zien. Toen verder naar de marinebasis waar altijd wel iets te doen is en dat ook bleek ook toen we het veld naderden en er een P-1 in het circuit zat. Deze zagen we vanaf een mooie plek het platform binnen taxiën en genieten van een heerlijke douche om het toestel te ontzilten. Daarna werd koers gezet naar het mooie marine museum nabij de basis. Het was nu duidelijk dat we op dinsdag ook niet veel activiteiten hoefden te verwachten, bovendien was de weersverwachting erg slecht. Dit werd met de groep besproken en samen besloten we een nacht extra in het aanstaande hotel te blijven om op woensdag op Nyutabaru te kijken, daarbij zouden we een bezoek aan Ashiya opofferen. Met behulp van het thuisfront werden de aanpassingen gedaan en werd koers gezet naar ons hotel voor de komende twee nachten, maar niet voordat we nog langs een bonte T-6 gaan bij een hotel.
Op dinsdag 6 mei 2025 begonnen we met een lekker ontbijt en zetten, tegen beter weten in, toch koers naar Nuytabaru en daar zagen we, behalve de gateguards en een T-33 bij het treinstation, verder geen vliegtuigen. De groep was voorbereid, en positief, en we zetten meteen koers naar het westen door een geweldige natuurpark, waar we verschillende stopjes maakten, op zoek naar verscheidene Wrecks & Relics. Die vonden we in de vorm van T-33’s, een T-34 en een Army OH-6. Daarbij kwamen we ook weer van het vliegveld van gisteren waar dezelfde SAAB nog buiten stond en de AW139 naar buiten werd gesleept om bijgetankt te worden. Zo werd het toch nog een mooie dag.
Het is dan alweer woensdag 7 mei 2025 en vandaag moet het gebeuren. We zijn rond 08:00 uur bij Nyutabaru en zien volop activiteiten op de platforms en in de hangaars. De rescue toestellen zijn aan het proefdraaien en langzaam wordt het platform gevuld met zeker twee dozijn F-15 Eagles van beide squadrons. Volgens de lokale spotters moeten ze om 09:10 beginnen met vliegen en dat klopt als een bus. Vier Eagles gingen eruit en dat lijkt een mager begin, maar was precies goed om te kijken hoe ze vliegen en bovendien is het licht rond dit tijdstip nog niet ideaal. We zagen ook dat de achterste baan eruit lag, daar waren ze volop met werkzaamheden bezig, voor ons helemaal geen slechte zaak! Na die eerste vier zagen we er nog een keer 8x, 5x, 8x, 4x en als afsluiten nog een keer acht Eagles aan een missie beginnen. Daarnaast vlogen twee T-4’s meerdere keren, evenals de UH-60J en ook zagen we de U-125 is fantastisch weer het luchtruim kiezen. Door deze grote hoeveelheid konden we verschillende plekken langs het hek en in de landing kiezen om een mooie variatie aan plaatjes te maken. Wat een geweldige dag! Toen het licht uitging waren wij op weg naar ons hotel voor de laatste twee nachten in Japan op het puntje van Kyushu.
Donderdag 8 mei 2025 zijn we weer bijtijds op pad en komen in de buurt van Marinebasis Ozuki als we al verschillende T-5 trainings toestellen in de lucht zien. Al snel hebben we een mooie plek in de landing gevonden en zien de T-5’s hun rondjes draaien. Langs de taxibaan is ook een hele mooie plek en daar kunnen we nuttig gebruik van maken als er weer een aantal aan hun missie willen beginnen. We kunnen hier echter niet te lang blijven aangezien we een druk programma hebben vandaag. Op een uurtje rijden ligt de luchtmachtbasis Hofu waar vier T-7 trainers op het platform staan en op het Army gedeelte twee UH-1J’s, maar het is stil. We staan bijna op het punt om te gaan als we in de verte het gebrom horen van een T-7 die overhead komt en in het circuit gaat voor landing. We staan op de juiste plek en zien er zo nog een aantal binnenkomen en ook de vier die we al zagen vertrekken. Dan is het ook hier echt tijd om te vertrekken en komen we rond 14:00 aan op MCAS Iwakuni. Het heeft niet heel veel nut hier eerder te zijn, aangezien het licht dan gewoon niet goed is. We hebben onze plekken net ingenomen als er van alles gebeurd en dat blijft zo tot we weggaan in het donker. Er komen vier US Navy Growlers en een Japanse US-2 binnen en er gaan Marines F-35B’s een KC-130J en een Japanse C-2 uit. Niet optimaal is het feit dat ze ‘van rechts’ vliegen, terwijl daar toch ook echt de wind vandaan komt. Gelukkig veranderd dit snel als er een Navy F/A-18E binnenkomt met problemen en daardoor de barrier moet nemen. Dat gaat gelukkig goed, de baan is snel weer vrij en daarna vliegen ze op de juiste manier voor ons en komen de landende kisten mooi voorlangs en zijn ze ook mooi te fotograferen tijdens het uit taxiën. Daarna kkomen er nog verschillende gestationeerde vliegtuigen voorbij waarvan de unieke donkergrijze CH-101 een hoogtepunt is en ook een dikke bonus voor de deelnemers die deze het weekend ervoor niet gezien hebben. Een selectie van de types die we goed kunnen fotograferen: UC-12F, UC-12W, KC-130J, E-2D, F/A-18E/F, F-35B en van de Japanners C-130R, MCH-101, UP-3D. Daarna was het weer tijd om op zoek te gaan naar een hotel.
De laatste dag in Japan, vrijdag 9 mei 2025, ging niet zoals we hadden gehoopt. Het weer was belabberd en toen we bij Tsuiki aankwamen bleek dat daar niet veel zou gebeuren die dag. Er stond korte tijd een F-2 en een T-4 buiten die snel weer naar binnen gezet werden. Dan maar weer op pad en via een F-4 en een T-33 gingen we naar het vliegveld van Kuko-Kitamachi waar ook kustwacht kisten gestationeerd zijn. Hun hangaar was echter hermetisch afgesloten, maar op civiel gebied kwamen er een paar leuke vrachtkisten binnen. Op Fukuoka stond ook alles binnen en waren we iets voor de geplande tijd aanwezig op het vliegveld voor onze vlucht naar Seoul. Daar pikten we drie luxe minivans op en gingen we naar een fijn hotel dat we al eerder hadden bezocht. In het hotel kwam de groep samen om het plan voor de komende twee dagen te bespreken. Helaas was de weersvooruitzichten voor de zaterdag ook niet goed, maar voor zondag zag het er heel erg goed uit. Daarom koos de groep om op zaterdag de vele W&R in Seoul te gaan bezoeken, maar één deelnemer had zijn zinnen gezet op het bezoeken van de open van Osan op zaterdag en zo geschiedde.
Zaterdagochtend 10 mei 2025 gingen twee auto’s richting het centrum van Seoul terwijl de 3e auto koers zette naar Osan AB, daar werd de showbezoeker afgezet bij de shuttlebus en ging de reisleider op weg naar Seoul. Bij het indrukwekkende War Memorial kwam de rest van de groep bij elkaar waarna ook nog een C-47 in de stad en het boramae park werd bezocht met een mooie collectie. Als afsluiter gingen we nog naar een school met een F-5 en UH-1 en was het alweer tijd om richting het hotel te gaan. Van daar ging één auto weer naar Osan om de showbezoeker op te halen, maar deed dat pas na een kort bezoek aan Suwon AB waar tien F-5’s aan de noordkant, vlakbij een voetpad, decoy staan te wezen. Verderop stond er nog één en dat was dus een mooie buit. Vlakbij het hotel zijn verschillende lokale restaurants en daar werden door de groep een aantal uitgekozen om een hapje te eten.
Met de ervaring van onze showbezoeker waren we beter voorbereid voor het showbezoek van zondag 11 mei 2025. Het weer zag er nog niet goed uit, maar werd stukken beter in de nabijheid van het vliegveld. De shuttlebussen zouden om 07:30 gaan rijden en dat deden ze ook precies op tijd en vanaf de droppunt bij het vliegveld was het nog wel een stukje lopen naar de ingang van de basis. Ook hier werden de buitenlanders gescheiden en volgde eenzelfde soort screening als op Iwakuni, het ging echter stukken sneller en hier werd niemand lastig gevallen gedurende de dag. Omdat we vroeg waren konden we een flink deel van de static nog goed fotograferen, deze was ook globaal verdeeld in een Amerikaans en Zuid-Koreaanse gedeelte. Het was bekend dat één van de laatste mogelijkheden zou worden om een operationele A-10C in 25th FS kleuren te zien en we hadden de stille hoop/verwachting dat de USAF hier ‘iets’ extra’s mee zou doen, maar dat was helaas niet het geval. Op de static stond een mooi exemplaar waarmee meerdere wapendemonstraties werden gedaan en in het vliegprogramma stonden twee stuks die een operationele situatie simuleerden. Dat was helaas redelijk ver weg en een beetje saai om te zien, liever hadden we een paar mooie passes gezien en eventueel een touch en go. De F-35B demo werd niet gevlogen door een demopiloot en was ook niet om over naar huis te schrijven. De PACAF demovlieger deed zijn ding en de startup procedure was gelukkig heel dicht bij het publiek. Hier bleven we tot 17:00 uur en hadden daardoor nog een tweede kans voor een flink deel van de static. Het was niet het evenement waar we op gehoopt hadden, maar de static was veel uitgebreider dan aangekondigd op de Osan website. We vertrokken met een tevreden gevoel, zeker omdat er ook veel Koreaanse toestellen aanwezig waren. Via een F-86 kwamen we bij ons hotel, leverde daarna de auto’s in en genoten daarna nog van een heerlijke maaltijd met een koud biertje.
Maandagochtend 12 mei 2025 staan er om 05:45 vijf taxi’s klaar om de groep naar Terminal 1 te brengen van de Incheon International Airport, de check in verliep rommelig omdat ze onze lange voornamen niet begrepen, maar daar kwamen we samen uit en gingen met China Eastern op weg naar Shanghai. De tweeënhalf uur overstap aldaar paste heel mooi voor het laatste stukje naar Amsterdam/
Ondanks dat de week niet optimaal hebben kunnen gebruiken hebben we heel veel gezien, dan kun je voorstellen wat daar mogelijk is met een week/twee weken mooi weer. Daarom zullen we zeker in de toekomst terugkeren naar dit fantastisch stukje luchtvaart minnende plekje op de wereld.