Maleisië 2025
Tijdens de editie van 2025 van LIMA op Langkawi reisde een groep fotografen opnieuw naar Maleisië.
Blijf geïnformeerd
De kans bestaat dat we voor een vergelijkbare reis terugkeren naar Maleisië. Wil je op de hoogte worden gehouden als we hierover meer informatie hebben, klik dan op het icoontje om ons een bericht te sturen.
Net voor 14.oo in de middag van dinsdag 13 mei 2025 stond het grootste aantal van de reizigers voor de trip naar Maleisie klaar bij het gekende meeting point op Schiphol Plaza. Inchecken, baggage-drop en de security verliepen allemaal vlotjes voor de lange reis naar Kuala Lumpur. De eerste etappe naar Doha verliep probleemloos.
De overstap in Doha op de vlucht naar KL op woensdag 14 mei 2025, was ook weinig opwindend. In Dojha voegde zich nog een reisgenoot toe aan de groep. Leuk detail was dat de A330 van Malaysian Airlines die in het tijger-kleurenschema was. Keurig op tijd arriveerden wij op de luchthaven van KL. Door de drukte duurde het wat langer dan verwacht voordat we de formaliteiten hadden afgerond en met onze tassen buiten stonden. Hier wachtte nog een medereiziger op onze komst. Echter, 2 additionele reizigers waren vertraagd en dus nog niet in Kuala Lumpur. Ondertussen werden de 3 huurautootjes geritselt en met wat passen en meten was er zelfs ruimte voor de bagage. Alleen moesten er nog 2 reizigers mee. Nadat we elkaar hadden gevonden moest er dus opnieuw gepast en gemeten worden om alle bagage in de nu toch wel wat krappe huurauto’s mee te kunnen nemen. Na wat hoofdbrekens bleek het op een of andere manier toch allemaal mee te kunnen, dus nu maar proberen de luchthaven achter ons te laten.
Gelijk bij het eerste tankstation werd er noodgedwongen gestopt voor tolkaarten en wat proviand. Er was immers nog wel een heel stuk te rijden. Eenmaal op de goede weg bleek ondertussen dat het wel erg druk was rond Kuala Lumpur, wat veel vertraging opleverde. Na een paar uur uur rijden werd er omwille van de tijd bij een tankstop gelijk maar een broodje gegeten. Rond kwart voor 11 ’s avonds kwamen we dan eindelijk bij ons eerste hotel aan. Na de vermoeiende reis ging iedereen dan ook meteen naar zijn kamer, blij dat er in een normaal bed geslapen kon worden.
Vandaag, donderdag 15 mei 20925, was de eerste dag om wat vliegtuigen te gaan zie; bestemming Alor Setar. Na een copieus ontbijt vertrokken we richting deze basis waar we rond 08.30 bij de baankop arriveerden. Na een eerste kennismaking met het toch wel erg warme en vochtige klimaat, stegen al snel 2 Su30’s op die ongeveer een uurtje weg bleven. Ondertussen werden we getrakteerd op een landende F/A-18D, een PC-7 die wat circuitjes draaide en vermaakten wij ons met de lokale vogels. De Su-30’s zaten als snel weer on finals. Vervolgens kwam er een zwik PC-7’s terug van de generale repetitie boven Langkawi. Na een korte periode van stilte stegen er wederom een paar PC7’s op gevolgd door opnieuw een duo Su-30’s. Ook dit duo was na ongeveer een uurtje weer terug en vlogen wat rondjes over het veld. Nadat deze toestellen geland waren en het toch wel heel erg heet was geworden werd er besloten om een rondje om het veld te rijden om te kijken wat er aan nummertjes te scoren was en om te genieten van de airco in de autootjes. Naast de gekende preserved kisten, de wrecks en relics werd onder de sunsheds het een en ander gezien waaronder 4x Hawks die helaas grounded waren ivm het neuswielincident van een paar dagen geleden.
Na afloop van het verkenningsrondje reden we richting de ferryhaven in Kuala Perlis om daar de boot te nemen naar Langkawi Island. De busjes werden geparkeerd en wij mochten aan boord van de passagiersferry naar Kuah. Dit verliep allemaal zonder problemen en na een uurtje varen waren we op Langkawi. Bij de ferryterminal stonden 3 andere busjes klaar om ons de komende dagen over het eiland te vervoeren. Vanaf de haven bereikten we na ongeveer 12 minuten ons hotel. Hier voegde de laatste deelnemer zich bij de groep.
Het diner werd vervolgens genoten op het aangenaam grote terras van een restaurant in Kuah.
Net na zevenen in de ochtend van vrijdag 16 mei 2025, vertrokken we van ons hotel naar het vliegveld van Langkawi. Vandaag zou de airpower demo voor de opening van de show geoefend worden. Er was besloten om vandaag maar eens ‘aan het hek’ te beginnen om een idee te vormen van wat de mogelijkheden zijn en hoe er gevlogen wordt. Inderdaad werd de opening ‘gambit’ zoals ze dit noemen, afgetrapt met een rappe F/A-18 pass. Vervolgens vliegen de meeste types van de Maleisische luchtmacht een paar keer voorbij in verschillende richtingen. Heel leuk! Helaas zat het weer voor leuke plaatjes niet mee met veel bewolking deze ochtend. Maar, er waren nog meer kansen komend weekend. Na een kleine pauze werd hetzelfde programma nogmaals geoefend.
Afgezien van wat transportkisten van de Maleisiers, werden er vandaag geen deelnemers verwacht voor de LIMA show, noch verdere repetities afgezien van het Indonesische Jupiter team. Dit leverde de mogelijkheid om in de middag de rehearsals te bekijken van het maritieme gedeelte van de LIMA show, wat gehouden wordt op Resorts World Langkawi. Dit onderdeel van de LIMA show bevat naast veel spektakel met boten ook een aantal helicopters die erg fijn vast te leggen zijn. Deze middag waren er (bijna) geen restricties met waar je mocht gaan en staan. Met voldoende schaduw en een fris drankje erbij werd het een heel leuke middag!
In de avond werd hetzelfde restaurant nogmaals getest en wederom als uitstekend ervaren.
Ook op de zaterdag 17 mei 2025 stond de rehearsal van de ‘Gambit’ op het programma. Voor de afwisseling begonnen we vandaag op het Langkawi Look-out Point van waar je uitzicht hebt over het vliegveld. Vergeleken met voorgaande editie sis de begroeiing toch wel behoorlijk toegenomen dus het uitzicht is niet in alle richtingen even open. Rond dezelfde tijden als de vrijdag werden de rehearsals afgewerkt. Vanaf het lookout point kun je de fighters en transportkisten prachtig vastleggen. De helicopters zijn wat schuwer en blijven grotendeels buiten bereik. Met een beetje zon en blauwe lucht was iedereen toch erg tevreden met de resultaten.
In loop van de ochtend kwam de Singaporese delegatie voor de LIMA show binnen met een F-15, CH-47 en een Apache. Er stonden nog wat arrivals gepland, maar die bleken allen eigenlijk vertraagd en sommige zelfs gecancelled. Dus, ook deze middag nogmaals naar Resorts World voor het maritieme gedeelte. Vandaag bleken er echter meer restricties te zijn met waar wij als bezoekers ons mochten ophouden.
’s Avonds was het wederom als groep gezellig eten en samenzijn bij ons inmiddels vaste restaurant.
Na het succes van de zaterdag op het Lookout Point begonnen we ook vandaag, zondag 18 mei 2025, weer op de heuvel. Het was goed te merken dat het richting de show-opening begon te gaan want de hoeveelheid mensen op de heuvel was duidelijk groter dan de zaterdag. De Opening Gambit werd weer 2x afgedraaid op dezelfde tijdstippen als de voorgaande dagen. Wederom konden de vliegbewegingen prachtig worden vastgelegd.
’Voor de rest van de dag stonden er enkele show-arrivals gepland. Om hiervan niks te missen werd er op verschillende plekken langs de baan gebivakkeerd. Opdagen kwamen onder andere 2x USNavy F/A-18E’s Helaas bleken ook vandaag er weer enkele afzeggingen te zijn of waren deelnemers vertraagd (Russian Kights anyone?). Dit viel niet mee deze editie van LIMA, tezamen met de grounding van de Maleisische Hawks.
Ook deze avond was het weer gezellig op het terras van onze vast stek in Tuah.
Vandaag, maandag 19 mei 2025, was alweer de dag van de terugreis naar het vaste land. Omdat onze ferry pas later in d emiddag uit zou varen brachten we natuurlijk het grootste deel van de dag bij het vliegveld door. Vandaag wedr de ‘Gambit’ niet geoefend, daarentegen vlogen vandaag eindelijk de RMAF solo demonstraties een rehearsal.. Zo zagen we op onze laatste uren op Langkawi gelukkig de special c/s Su-30 vliegen alsook de ‘Picachu’ F/A-18D. Er waren vandaag nog heel leuke kisten te zien, een US Navy C-2 die een heel korte stop maakte alsook een C295 uit Brunei.
Rond 16.00 namen we afscheid van de eerste van onze groep. Hij zou de volgende dag doorvliegen naar Thailand. Wij dropten de huurbusjes bij de ferry-terminal en in record tijd zaten we aan boord van de ferry terug naar Kuala Perlis.
In Kuala Perlis wachtten onze 3 autootjes keurig op ons. Gelukkig hadden we een mentaal plaatje van hoe we ingepakt hadden op de heenweg, dus deze keer ging het beladen een stuk sneller. Vanaf de ferryterminal begonnen we aan de circa 2u durende rit naar Butterworth voor het hotel van deze nacht. Hier kwamen we toch wel redelijk laat aan, laat genoeg dat de meeste restaurantjes de keuken al gesloten hadden. Een restaurant was gelukkig blij om ons nog te mogen ontvangen. Met wat spicy noodle bowls werden we toch goed bediend.
Vandaag, dinsdag 20 mei 2025, stond de reis naar Kuala Lumpur op het programma. Onderweg zouden we wat wrecks, relics en preserved staande toestellen kunnen loggen. Edoch het mocht om 2 redenen niet zo zijn. Ten eerste was het weer niet al te best en ten tweede begon auto 2 wat nukken te vertonen door waarschijnlijk een kapotlopend lager. Na overleg met de autoverhuur werd er geadviseerd om voorzichtig naar Subang te rijden en te monitoren of de situatie zich verslechterde. Ondertussen zou de autoverhuur kijken om een vervangende auto naar ons hotel van die avond te krijgen. Op ons gemakje reden we daarom de uurtjes naar Subang.
Eenmaal aangekomen op de spottersplek bleek het weer nog steeds niet denderend, maar werden we getrakteerd op een tweetal A400’s en een paar C-130’s van de RMAF voordat het tijd was om het hotel op te zoeken.
Na inchecken bij het hotel werd er wederom een lokaal restaurant getest en ook deze werd na afloop als zeer goed bestempeld. (Situatie van Auto 2 was wel verslechterd, maar gezien het beperkte aantal kilometers naar de luchthaven van Kuala Lumpur, in overleg besloten om de volgende dag door te rijden naar de luchthaven.
Vandaag, woensdag 21 mei 2025, was alweer de laatste dag in Maleisië. In principe konden we zo lang als we wilden op Subang kijken en ons plan trekken wat daarna nog te doen. Subang is natuurlijkk het transportveld van de RMAF met een vrij gemengde vloot. Als bezoekers zagen we een Franse A400 en de C295 van Brunei was er ook weer. Van de RMAF werden bijna alle types gelogd, inclusief een (de?) B200. Rond de klok van 4 werd er afscheid genomen van een 3-tal reizigers die nog in Kuala Lumpur gingen verblijven. Een aantal reizigers wilden de Petronas Towers nog fotograferen en zij vertrokken met 1 auto richting centrum. De rest van de groep sukkelden met de kreupele auto 2 richting het transithotel bij de luchthaven van Kuala Lumpur. Al gauw was iedereen weer bij elkaar ion het transithotel. De 3 auto’s werden vervolgens afgetankt en ingeleverd. Aangezien de terugvlucht om 2u30 zou vertrekken werden er taxi’s geboekt om rond middernacht op de terminal te zijn.
Volgens afspraak stonden de 3 taxi’s bij het transit hotel en brachten ons naar de terminal. Inchecken en alle andere formaliteiten verliepen probleemloos en met een ietwat laat vertrek werd het eerste stuk richting Doha gevlogen. In Doha werd afscheid genomen van een volgende deelnemer waarna geboard werd voor het let laatste stuk naar Amsterdam. Eenmaal in Amsterdam was er het vertrouwde lange wachten pop de bagage, maar alle tassen en koffers waren er uiteindelijk toch. Er werd afscheid genomen, handjes geschud etcetera met als algemene wens dat iedereen toch wel graag nog eens naar Langkawi wil al is het alleen maar omdat we de RMAF Hawks hebben moeten missen.