USA 2025
Met zowel de Yuma airshow, Davis-Monthan airshow en Red Flag 2025-02 gaande, moesten we dit deel van de VS gewoon weer bezoeken! 10 dagen met vooral zon en veel activiteit zorgden voor een erg leuke tour.
Blijf op de hoogte
De kans is groot dat we terugkeren naar USA West voor een vergelijkbare tour. Als u geïnformeerd wilt worden of we details hierover hebben, klikt u op de knop om ons een bericht te sturen.
Op vrijdag 14 maart 2025 verzamelde een aantal fotografen op Dusseldorf voor onze reis naar de Verenigde Staten. Hoofddoelen waren de shows op Yuma en Davis-Monthan, en de Red Flag oefening op Nellis AFB. Na aankomst in de Verenigde Staten haalden we onze twee vans op en ontmoetten we de laatste deelnemer aan de tour zodat we onze reis naar het hotel konden vervolgen. Mede door het niet al te beste weer waren we hier pas laat; tijd voor een verdiende slaapsessie!
We moesten al weer vroeg op aangezien op deze dag, zaterdag 15 maart 2025, op MCAS Yuma een vliegshow op het programma stond. We arriveerden ruim op tijd bij het veld en zoals verwacht werden alle niet-Amerikanen aan een extra check onderworpen, maar daarna konden we ons makkelijk verplaatsen. De static was redelijk klein maar de vliegshow was interessant door de deelname van de F-5’en en een Air Assault demo. Het weer was super en zo konden we vele goede foto’s maken van de gestationeerde toestellen. We besloten ook niet meer te verkassen naar de open dag van El Centro omdat het programma meer dan voldoende was! Aan het einde van de dag werd koers gezet naar ons hotel in El Centro voor een gezellig hapje en drankje!
De zondag, 16 maar 2025, werd gebruikt voor de verplaatsing naar Las Vegas. We maakten een aantal tussenstops en op Lake Havas werden we verrast door een USMC Cobra en Venom die redelijk te fotograferen waren. Na een flinke dag rijden konden we op McCarren een ANG Hercules met het laatste avondlicht fotograferen. Daarna was het tijd om het hotel op te zoeken en Las Vegas te ontdekken!
Onze eerste dag op Nellis AFB, maandag 17 maart 2025, was een echte ‘Nellis’ dag. Veel baanwisselingen en heen en weer rijden voor het beste resultaat. Gelukkig kwam er in de middag veel binnen op de ‘goede’ banen waardoor het een redelijk succesvolle dag was. Door de harde wind werd de avondmissie afgebroken zodat we redelijk vroeg in het hotel waren.
Dinsdag 18 maart 2025 was een herhaling van zetten waarbij we bij sommige toestellen geluk hadden, en bij andere niet. Langzaamaan werden er echte wel steeds meer deelnemers aan de oefening op de foto gezet zodat we bijna ‘compleet’ waren op dat vlak. Ook vandaag was het weer heen en weer rijden naar de verschillende landingen. Aan het einde van de dag stond er geweldig mooi licht op de toestellen die binnenkwamen. Een gave dag!
Op woensdag 19 maart werd een deel van dag wederom op Nellis besteed waarbij het patroon van de voorgaande dagen zich herhaalde. Aan het einde van de middag werd er koers gezet naar Phoenix, waar we laat in de avond aankwamen. Tijd voor een snelle hap en een paar drankjes!
Luke AFB heeft een uitgebreide verzameling aan F-35’s en dat hebben we geweten! Vanaf het moment dat we op donderdag 20maart 2025 vroeg bij de basis beginnen was er actie. Naast de vele F-35’s werden we ook getrakteerd op de (civiele) F-16’s en Mirage F1’s. Men vloog de hele dag op de ’03’ banen en aan het einde van de dag hadden we maar liefst 51 verschillende F-35’s op de foto kunnen zetten. Tevreden werd koers gezet naar ons hotel bij Tucson.
De ochtend van vrijdag 21 maart 2025 werd besteed aan Tucson IAP. De vele F-16’s die hier hun thuisbasis hebben lieten zich goed zien! Een bonte verzameling van staartcodes passeerde de revue op deze ochtend in glorieus weer. De middag werd door een deel van de groep doorgebracht in het uitgebreide Pima museum, terwijl een ander deel van de groep bij Davis-Monthan AFB bleef om de rehearsals van de vliegshow te fotograferen, wat prima lukte!
Ook de tweede vliegshow van de trip, op zaterdag 22 maart 2025, waren we al vroeg bij het veld. Na een tergend langzaam proces voor niet-Amerikanen konden we na een tijd eindelijk het veld op. De static op Davis-Monthan was interessant, maar heel lastig te fotograferen. Datzelfde gold eigenlijk voor de vliegshow aangezien het licht na 11.00 uur al niet meer gunstig was. Desalniettemin kon er wel een aantal leuke A-10’s op de foto gezet worden en was het een gezellige dag. De dag werd zoals gebruikelijk afgesloten met een hapje en een drankje!
Zondag 23 maart was al weer de laatste dag van de tour. We begonnen de dag met een verplaatsing naar Phoenix, en wel naar Mesa-gateway. Bij aankomst werden we verrast door een Hornet van VMFAT-101 waarvan we eigenlijk dachten dat deze unit niet meer bestond. Een mooie verrassing dus! Daarnaast was er nog een VMFA-323 Hornet en Iets later op de morgen kwamen er nog een ‘EN’ gecodeerde T-38 binnen. Niet slecht voor een zondag! Aan het einde van de dag werd er koers gezet naar Phoenix voor onze vluchten naar huis.