USA III 2025
De Beale Air & Space Expo 2025 was het oorspronkelijke doel van deze tour en daaromheen hebben we een mooie tour samengesteld met een aantal van de door ons minder bezochte bases. We hadden een fantastische start in Utah, met een bezoek aan Hill AFB en het prachtige Hill Aerospace Museum, en vervolgden onze weg van Los Angeles naar Sacramento, langs een reeks bases en locaties met prachtige vliegtuigen.
Blijft geïnformeerd
De kans is groot dat we voor een vergelijkbare reis terugkeren naar dit deel van de VS. Wilt u op de hoogte worden gehouden of we hier meer informatie over hebben? Klik dan op de knop om ons een bericht te sturen.
Op zondag 1 juni 2025 kwamen negen deelnemers een uurtje later dan eerst verwacht aan op Schiphol, de vlucht was vertraagd, maar gelukkig wisten we dat al een dag van tevoren en kon iedereen van een extra uurtje nachtrust genieten. De vlucht verliep spoedig en in Salt Lake City was de bagage snel gepakt en de douaneformaliteiten liepen ook soepel, daar stond ook de reisleider van de tour iedereen op te wachten en was het alleen nog even wachten op nummer elf van de groep, wiens vlucht helaas ook een uurtje vertraagd was. Die tijd werd gebruikt om alvast goed kennis met elkaar te maken, lokale munten te halen, paar versnaperingen te kopen en de huurauto’s te regelen. Toen de laatste deelnemer was gearriveerd was het nog lang niet donker en zetten we koers naar een landmacht kazerne op een half uurtje ten zuiden van het internationale vliegveld. Behalve een fraaie UH-1M stonden er ook nog een aantal militaire voertuigen die we rustig hebben bekeken, daarna reden we weer een klein stukje noord om bij South Valley Regional Airport de UH-1 en OH-6 bij de Utah Army National Guard te fotograferen. Op de basis zagen we verschillende UH-60L, HH-60M en AH-64E van de lokale eenheid, maar helaas geen foto’s van kunnen maken. Op kleine afstand van het veld bezochten we een Wallmart om een paar boodschappen te doen en de Applebees daarnaast was onze eerste locatie om van een Amerikaanse maaltijd te genieten. Bij de meeste was toen de pap wel op en moesten we alleen nog 45 minuten naar ons hotel rijden voor de komende twee nachten. Daar lagen de sleutels al klaar en konden we na een paar kleine formaliteiten naar onze kamers voor een heerlijke nachtrust.
Maandag 2 juni 2025 stond Hill AFB op het programma en na een ontbijtje vertrokken we om 08:00uur bij het hotel, gelijktijdig met gerommel in de verte van opstijgende F-35’s, hoe mooi wil je het timen? We verkende eerst even een plek voor de middag en namen toen onze positie in voor de ochtend landing. Rond negen melden zich de volgende zes F-35s alweer bij de kop van de baan voor een missie en kwamen de eerste vier overhead voor landing. Op de scanner hoorden we hotpit wat betekend dat ze na landing meteen gaan bijtanken, met draaiende motoren, om daarna meteen weer te gaan vliegen. Dat staat garant voor veel vliegbewegingen. Ondanks dat twee squadrons elders in de wereld (Japan en Saoedi Arabië) gedeployed waren, was er volop vliegactiviteiten met toestellen van alle drie gestationeerde squadrons. Op Hill AFB is een oostenwind gebruikelijk, alleen was er tijdens ons bezoek westenwind, wat veel leukere mogelijkheden voor fotografie geeft. In de late ochtend draait de zon om de baan en was het even tijd om naar het nabijgelegen Ogden Hinckley Airport te gaan waar we onder andere twee L-39’s op het platform zagen en een civiele Blackhawk, in fraaie kleuren, mooi binnenkwam. Terug op Hill AFB was de zon ver genoeg doorgedraaid en op de achtergrond van de landende toestellen krijg je dan de Wasatch bergketen op de foto, zeker het beetje resterende sneeuw gaf een extra leuk effect. Naast de 17 F-35’s zagen we ook nog een bezoekende USAF C-130 en een Point Mugu C-130T maakte een Functional Test Flight na onderhoud bij het Ogden Air Logistics Center (ALC). Tegen 17:30 stond de laatste Lighting weer aan de grond en gingen we naar het hotel Na een kleine opfrisbeurt reden we naar de Argentine Corner, in de hoop een lekker stuk Argentijns vlees te verorberen, maar, behlave de naam, was er niet veel Argentijns te ontdekken. We waren te lui om ergens anders heen te gaan en hebben hier gegeten samen met een hier woonachtige Nederlander die ons had geholpen met de voorbereiding van dit gedeelte van de tour, bedankt Henk!
Op dinsdag 3 juni 2025 hadden we nog een flink deel van de dag bij Salt Lake City te besteden, net na 17:00 zouden we verder vliegen naar Los Angeles. Hoofddoel voor vandaag was het Hill Aerospace Museum, maar daarvoor hadden we nog een aantal uren tijd om bij de basis te kijken. De windrichting was nu ‘normaal’ wat betekend dat je in de ochtend veelal tegen onderkanten van vliegtuigen aankijkt, maar een enkeling iets langer rechtdoor vliegt en wel redelijk op de foto is te zetten. In de middag zijn de mogelijkheden beter, want dan kun je ze op de foto zetten terwijl ze van de baan wegdraaien, maar daarvoor hadden we helaas geen tijd. Twee F-16’s vertrokken bij het ALC en die waren hun richtingsgevoel helemaal kwijt. Na weer een dik dozijn F-35’s, waarvan vijf anderen als de dag ervoor, reden we naar het museum, waarvan de meeste toestellen er ‘als nieuw’ uitzien en goed te fotograferen zijn. Hier hebben we een paar mooie uren doorgebracht totdat het tijd was om naar het internationale vliegveld te rijden. Auto inleveren en inchecken verliep voorspoedig en na een dikke 1,5uur kwamen we in Los Angeles aan. Hier hetzelfde proces, maar dan andersom, koffers oppikken en auto’s regelen en we gingen op weg naar Bakersfield voor de eerste overnachting in Californië. Bovendien sloot hier de laatste deelnemer van de groep aan.
Op woensdag 4 juni 2025 gingen we na het ontbijt richting NAS Lemoore op ongeveer 1,5uur rijden. We hadden snel onze plek gevonden en zagen in de verte een F/A-18F opstijgen en een volle demo geven, dat moet wel oefenen voor de airshow op Beale AFB zijn, in het volgende weekend. We zagen nog meer F/A-18’s en F-35’s opstijgen en na de demo melden zich ook de eerste kisten voor landing bij de baan waar wij stonden. Het was al vrij vroeg warm, maar door een beetje heen en weer te lopen werden plekken gevonden waar de heathaze niet zo aanwezig was. In de ochtend ging de demo Super Hornet er nog een keer uit, waardoor twee F-35’s op de andere baan binnenkwamen. Het was de hele dag door een continue stroom aan vliegtuigen die weggingen, en gelukkig ook weer terugkwamen. In de middag wisselden we van plek ivm de zon en konden nu ook verschillende toestellen fotograferen terwijl ze mooi binnen kwamen draaien. Tegen 17:30 stegen er nog steeds fighters op, maar met dik 40 verschillende toestellen in de boeken was het tijd om af te koelen in het hotel in Fresno.
Donderdag 5 juni 2025 beginnen we op Fresno en zien daar een fraaie C-130 van CALFire staan, samen met een BAe146 en H-60 van andere brandblus bedrijven. Deze zijn ook mooi te fotograferen, maar we staan een beetje fout geparkeerd en de politie komt een kijkje nemen. We kletsen even met de vriendelijke agent en vertrekken na de laatste foto’s om een plekje in de landing te zoeken. Tijdens onze stop stegen namelijk drie F-15’s op en duurde het allemaal iets langer dan gedacht. We vinden een mooie plek, moeten daarvoor wel langs een klein tentenkamp van een aantal vriendelijke iets minder gefortuneerden medemensen lopen, en zien op ADS-B een USCG C-27 in de buurt die hier twee touch en goes oefent, ondertussen gaan er nog twee Eagles de lucht in komen ze even later alle vijf tegelijk terug. Na een paar doorstarts, staan ze allemaal op de foto en maken we nog een rondje om het veld waarbij we bij de Army onderhoudsafdeling nog een paar Blackhawks en een Chinook zien, waarvan we er een paar kunnen vastleggen. De keuze wordt dan gemaakt om verder te rijden naar Merced voor het Castle Air Museum. Door de lay-out lijkt er geen einde aan het museum te komen en na bijna elke kist zien je er weer een paar meer staan. Hier zijn ze ook altijd bezig, een flink deel van de toestellen is al heel mooi opgeknapt en een deel moet nog aan gewerkt worden, maar ook hier kunnen ze niet alles tegelijk. Na een aantal mooie uurtje gaan we verder richting Stockton met als hoofddoel de Army National Guard Chinooks, echter net voor we aankomen wordt het pad afgesloten vanwaar je deze goed kunt zien. Wel zien we ze staan vanuit een andere hoek, maar geen foto’s, verder staan er verschillende Warbirds en Beech 18’s op het veld die we wel goed kunnen fotograferen. Dan gaan we verder naar onze eindbestemming van deze dag, een leuk hotel in Sacramento, maar niet voordat we nog even een bezoek brengen aan Mather waar een California Guard eenheid met Blackhawks is gestationeerd. Verschillende hiervan komen op onze digitale kaartjes, evenals een bezoekende CA ANG F-15, twee preserved Hueys en een F-105, en dat allemaal in het mooiste avondlicht. Na het inchecken sluiten we de avond af bij een bowlingbaan en genieten van een stukje Amerikaanse cultuur. Op deze avond kwamen ook nog twee deelnemers aan die graag bij het originele programma hadden aangesloten, maar qua tijd niet helemaal uitkwam. Voor had heeft 4Aviation een hele eigen route uitgestippeld, helemaal volgens hun wensen. De komende paar dagen zouden ze zich bij ons aansluiten en daarna gingen ze hun eigen weg.
Dan is het alweer vrijdag 6 juni 2025 en we gaan met 14 man op pad en richting McClellan waar veel leuke vliegtuigen hun thuis hebben. Bij de Coast Guard staat een fraaie C-27J buiten en kunnen we goed vastleggen, een bezoekje zit er helaas niet in. Bij de buren van CALFire zien we verschillende Herculessen en ook een Chinook en verschillende B737’s van een ander bedrijven. CALFire is de brandweer van de staat en beschikt over een grote vloot blusvliegtuigen. Normaal kijken we eerst even de situatie van buiten aan en vragen dan of het mogelijk is hier even binnen te kijken, dat lukt vrijwel altijd bij deze zeer vriendelijke mensen. Nu stopte er echter een auto met Mike, een vriendelijke vliegtuigmonteur, en die vroeg of we niet een bezoek wilden? Heel erg gaaf en de komende 3,5uur hebben we op de basis doorgebracht. Eerst de hangaar in, waar de, voor CALFire, nieuwe C-130’s worden omgebouwd, maar ook onderhoud plaatsvond aan S-2’s. Daarna het platform op voor de al bovengenoemde toestellen, waarbij we regelmatig werden onderbroken voor bewegende toestellen die gingen vliegen, of net terugkwamen. Zowel op de start- en landingsbaan, als op de taxibanen hadden we hier goed zicht op en zagen onder andere een Beech, S-2, OV-10, verschillende Chinooks en ook een USCG C-27 voorbijkomen. Daarna het grote platform, waar normaal de S-2’s, OV-10’s en helikopters geparkeerd staan, maar die was grotendeels leeg omdat het hoogseizoen is en de meeste toestellen dan verspreid worden over de staat om snel te kunnen reageren bij brand. Toch stond er nog genoeg om van te smullen. Aan de rand van het platform werden de twee hangaars met OV-10’s en S-70i FireHawks ook niet overgeslagen. Via een korte versnapering bezochten we nog even de opslag van de Herculessen die nog klaargemaakt moeten worden, op één na al wel in volledige kleuren, maar nog niet voorzien van de blusinstallaties. En na een mooie groepsfoto kwam er een einde aan een geweldig bezoek. Wij gingen daarna verder met het ‘rondje veld’ waar we nog mee bezig waren en zagen nog verschillende gave toestellen op de platformen. Na een lunch gingen we naar het luchtvaartmuseum op het vliegveld waar we ook weer een paar leuke uurtjes doorbrachten. De andere plannen van de dag konden door tijdgebrek niet meer uitgevoerd worden, maar dat vond niemand erg, een dagje een beetje rustig aan in de hitte is ook helemaal niet verkeerd en namen verschillende ook een duik in het zwembad van het hotel.
Een van de hoogtepunten van deze reis, en voor velen ook de reden om met de tour mee te gaan, waren de open dagen op het illustere Beale AFB, thuisbasis van de Lockheed U-2 Dragon Lady. Het vliegveld zou op deze zaterdag 7 juni 2025 om 09:00 open gaan en wij waren er ruim op tijd, voordat je van de poort bij de parkeerplaats naast de static bent moest je nog wel een paar kilometer rijden. Er was een korte rij bij de controles en we waren snel aan de beurt, ook hier kregen de buitenlanders een speciale procedure en moesten we een formulier invullen en werd een kopie van je paspoort gemaakt. De static was ruim opgezet, niet heel erg groot en bijna alles was goed te fotograferen, jammer blijven de oranje pylonen die op hinderlijke plekken stonden, maar daar was nog wel iets van te maken. De vliegshow begon om 12:00 en was na de landing van de Thunderbirds om 16:00 afgelopen. De zon draait net na de middag vervelend recht in je gezicht, maar door de manoeuvres van de vliegtuigen, en zeker die van de U-2, viel er nog regelmatig mooi licht op de vliegtuigen. Heel speciaal was de U-2 die een flyby op 70.000 voet deed, waarbij je alleen de contrails zag van het dumpen van brandstof en het vliegtuig op de foto niet eens zichtbaar was of wat denk je van een formatie van een andere U-2 samen met twee T-38’s! De dag vloog voorbij en via een klein museump met een UH-1 en OH-23 gingen we weer richting het hotel. De show was gaaf en uniek, maar wel klein van opzet, daarom had een flink deel van de groep niet de behoefte om een tweede dag naar de show te gaan. Hiervoor werd even kort overlegd en al snel was een plan gemaakt voor de zondag.
Op zondag 8 juni 2025, de laatste volle dag van de tour, gingen drie personen nog een keer naar de show terwijl de rest Wrecks & Relics ging zoeken in de richting van Oakland/San Francisco. De ‘Beale’-auto ging nu via een andere ingang naar binnen en kwam dichter bij een aantal U-2’s die in een dispersal stonden, helaas stond een hek ik de weg voor goede foto’s. Wel kwamen we nu dichter bij de flightline waar fraaie mogelijkheden waren met de vier U-2’s, drie T-38’s en een KC-135. Op de static stonden tijdens deze show maar liefst drie unieke tweezits U-2’s en een eenzitter, op de flightline stonden vier exemplaren en in een open hangaar ook nog ééntje, verder waren op weg naar de parkeerplaats vijf stuks, waarvan twee zonder staart, zichtbaar in een dispersal en deze waren waarschijnlijk geen lang leven meer beschoren. Van deze 14 stuks konden we er negen goed op de foto vastleggen en daar waren we heel blij mee. De volgorde van vliegen was vandaag iets anders wat beter uitkwam voor de foto’s. De delegatie van CALFire vertrok beide dagen rond 15:00 en vandaag zagen we ook de FireHawk binnenkomen in de ochtend. Al met al een geslaagd tweede bezoek.
De ‘W&R’-groep heeft deze dag verschillende locaties aangedaan, zoals Vacaville, USS Hornet, het Oakland Aviation Museum en ook nog even kort Travis AFB waar een KC-46’s circuitjes aan het maken was. Beide groepen kwamen nagenoeg gelijktijdig bij het hotel aan en sloten de tour af met een traditionele maaltijd bij Denny’s.
Op maandag 9 juni 2025 werden de auto’s om 07:00 beladen en koers gezet naar de internationale luchthaven van Sacramento, onderweg nog even de auto’s aftanken en zo kwamen we bij een bijna verlaten vliegveld aan. De formaliteiten gingen heel erg snel waardoor we even moesten wachten op onze vlucht, deze was bovendien iets vertraagd. Dat zorgde voor nog iets meer ongerustheid aangezien we maar heel weinig overstaptijd in Seattle hadden en als je dan nog 20 minuten stilstaat op de taxibaan omdat de gate niet vrij is, geeft dat geen fijn gevoel. Gelukkig was het niet ver lopen naar onze gate en kwamen we daar op tijd aan voor onze vlucht naar Amsterdam.
Tijdens deze tour hebben we een paar nieuwe zaken gedaan, zoals Hill AFB en NAS Lemoore van buiten en beide zijn ons zeer goed bevallen en zeker voor herhaling vatbaar.