Verenigd Koninkrijk 2025
De grote internationale oefening Cobra Warrior trekt meestal zeer interessante bezoekers en de 25/2 editie was daarbij geen uitzondering. Op de Engelse basis RAF Waddington werd een half dozijn F-15SA’s van de Saoedische luchtmacht gestationeerd, evenals drie Turkse Luchtmacht F-16’s en evenveel Franse Luchtmacht Rafales. De laatste deden helaas alleen de eerste week van de oefening mee. Bovendien viel ons bezoek samen met de halfjaarlijkse nachtelijke fotoshoot op RAF Northolt, die we daardoor natuurlijk ook bezochten.
Begin maart, vertrok 4Aviation met twee busjes vanaf het continent voor de tweede week van de oefening en werd verwelkomd door geweldig weer, wat de hele week aanhield. Verschillende bases werden bezocht met een heel mooi resultaat.
Blijf geïnformeerd
De kans bestaat dat we voor een vergelijkbare reis terugkeren naar het Verenigd Koninkrijk. Wil je op de hoogte worden gehouden als we hierover meer informatie hebben, klik dan op het icoontje om ons een bericht te sturen.
Op zondag 2 maart 2025 vertrokken bijna gelijktijdig twee minibusjes het Europese vasteland met eindbestemming Lincoln in het Verenigd Koninkrijk. De route van het Nederlandse busje ging via Arnhem, Utrecht en Breda naar Antwerpen, terwijl het Duitse busje vanaf het vliegveld van Dusseldorp lang Eindhoven ook naar Antwerpen ging om vandaar samen verder te toeren naar de haven van Calais. Daar kwamen we mooi op tijd aan en het was niet druk zodat we alvast van het prachtige weer en de gebeurtenissen in de haven konden genieten. Het boarden en overtocht ging voorspoedig en snel waren we in de UK op weg naar het noorden. Het nieuws van de dag had ons geleerd dat er een Oekraïne topoverleg was gepland in London en de deelnemers moeten ergens hun vliegtuigen parkeren. London-Stansted lag op een steenworp afstand van onze route en werd daarom bezocht, en dat was niet tevergeefs. Een vrij nieuwe Canadese Luchtmacht A330 viel het meeste op, maar de A320 van Zelensky was ook aanwezig. Verder ware er nog een aantal andere militaire/government vliegtuigen, waarschijnlijk niet allemaal aldaar voor de conferentie, maar dat maakte ons niet heel veel uit, de eerste toestellen stonden op onze kaartjes. Er was veel politie aanwezig en we werden ook even aangehouden voor een korte check, maar konden snel weer verder, richting ons prettige hotel voor de komende drie nachten in Lincoln.
Maandag 3 maart 2025 waren we bijtijds op gestaan voor een heerlijk ontbijt, maar ook om lekker vroeg bij RAF Waddington te zijn. Alhoewel we wisten dat de missies voor de oefening Cobra Warrior 25-2 niet vroeg zouden beginnen wilden we wel graag een mooie plek voor de auto’s en onszelf, en dat is gelukt. We hadden ondertussen al het vliegprogramma voor de dag ontvangen en dat maakt het altijd een stukje eenvoudiger. Het bekende demonstratieteam ‘Red Arrows’ heeft RAF Waddington ook als thuisbasis en in deze week werd volop geoefend in verschillende samenstellingen en ze begonnen daarmee om 09:00uur. Daarna hoorden we de opstartgeluiden van de toestellen waarvoor we echt waren gekomen en kwamen even later vier Saoedische F-15SA’s fantastisch mooi voorbij taxiën en zagen we ze van heel dichtbij opstijgen. Een voordeel dat we zijn komen rijden, ipv vliegen, is dat we ook allemaal een trapje mee konden nemen, daarvoor was ruim voldoende plek in de busjes. Op de bases die we deze week zouden bezoeken kwam het trapje goed van pas. Later kwamen ook nog twee Turkse F-16’s en de laatste twee F-15’s voorbij en werden we verder nog getrakteerd op een lokale Beech en van het nabijgelegen RAF Cranwell kwamen een aantal Phenoms en Prefects hun landing oefenen, een mooie gevulde ochtend. Er zou die dan maar één missie gevlogen worden en na terugkomst van alle deelnemers werd koers gezet naar RAF Coningsby, thuisbasis van een groot deel van de RAF Typhoon vloot. De wind kwam vandaag van het zuiden en dus zochten we aan de noordkant een mooi plekje in de landing. Direct bij aankomst kwamen er al verschillende Typhoons binnen en taxiede er ook verscheidene toestellen naar de kop van de baan voor een nieuwe missie. Het lijkt erop dat het aanbrengen van squadronmarkeringen weer helemaal ‘in’ is en de meeste waren hiervan voorzien, dat is toch net iets leuker op de foto’s dan alleen een saaie code op de staart. Hier ging het door tot het einde van de dag en reden we via een Lightning en een Wessex terug naar ons hotel in Lincoln. Na een opfrisbeurt liepen we hier de stad in voor een heerlijke maaltijd en een pintje.
Dan is het alweer dinsdag 4 maart 2025 en zou het programma er hetzelfde uitzien als de maandag, ware het niet dat ons werd ingefluisterd dat het slim zou zijn om rond 08:00 uur al bij RAF Waddington te zijn, er zou een RAF RC-135 gaan vliegen! Die unieke kans wilden we natuurlijk niet missen en rond 07:30uur stonden we al paraat aan het hek en op de afgesproken tijd ging deze mooie witte gigant richting de baan om haar missie te beginnen. We zijn daarna terug gegaan naar het hotel om rustig te ontbijten om daarna weer terug naar het vliegveld te gaan, het was ook maar een ritje van ongeveer tien minuten. De parkeerplaats bij de officiële spottersplaats was toen vol, maar direct ernaast is tijdens de oefening, voor een kleine donatie, ook de mogelijkheid om te parkeren. De missieverloop, en ook de bezoekende toestellen, zag er verder bijna hetzelfde uit als de maandag, gelukkig vloog ook de andere Turkse F-16 zodat we alle deelnemers hadden gezien. Net als gisteren kwamen ook nu Franse en RAF tankers overhead van RAF Brize Norton naar het oefengebied, altijd mooi om te zien. Twee Army Air Corps Apaches stonden op het schema om vandaag bij te tanken en dan hun weg verder naar het noorden te vervolgen, maar daarvan kwam er maar eentje en die kwam hoog over, jammer. Wij gingen weer op weg naar RAF Coningsby, waar we nu iets eerder aankwamen en waar er weer volop activiteiten waren. We hadden nu voor een andere plek gekozen waardoor je ze beter tijdens het uittaxiën en take-off kon fotograferen, maar ook mooi op/boven de baan tijdens de landing. Een deel van de groep koos er nu voor om naar de zuidkant van de baan te gaan om de Typhoons tijdens het uitrollen op de baan vast te leggen, een uniek gezicht.
Toen het rustig werd gingen we weer richting het hotel en hebben die avond van een heerlijke Indiase maaltijd genoten.
Woensdag 5 maart 2025 was als reserve dag ingepland, maar aangezien alles had gevlogen wat we wilden zien en met al twee dagen fantastisch weer op zak was er tijd om wat anders te doen. We begonnen weer vroeg om een kijkje te nemen op RAF Cranwell, hier staan een aantal opleidingskistjes van de RAF. Een aantal deelnemers reed even verder na het nabijgelegen Barkston Heath om een rijtje Prefect nummers te scoren. Op Cranwell vlogen alle types en hadden we het na een paar uurtjes wel gezien en gingen op weg naar RAF Lakenheath. Daar aangekomen kwamen de eerste F-15E Eagles binnen en gingen er volop F-35A Lightnings uit voor een volgende missie. Het ging hier door totdat het licht uitging en voor ons tijd om naar het nabijgelegen hotel te gaan, hier zouden we twee nachten blijven. In Mildenhall hebben we in een pub een lekkere maaltijd genoten met een heerlijk drankje erbij.
Over RAF Lakenheath wordt gezegd dat je er vroeg moet zijn en dat dachten we ook te zijn op de donderdag 6 maart 2025, maar om 07:30 kwamen de eerste toestellen al binnen en daarna hield het niet meer op. De vergelijkingen werden meermaals gemaakt, maar wat hier op een dag vliegt zie je op beide Nederlandse fightervelden in een maand…. Ons hoor je dus niet klagen en rond het middaguur waren we al meer dan tevreden. Op ADS-B zagen we een exotische C-130 ‘onze’ kant opkomen en al snel werd bekend dat een C-130 van Bangladesh naar Cambridge zou komen voor een bezoekje aan Marshalls, het onderhoudsbedrijf aldaar. Daarom verlieten we Lakenheath iets eerder dan gepland om deze even mee te pakken en dat is gelukt. We zouden sowieso al eerder vertrekken omdat we vrij last-minute hadden kunnen regelen dat we aanwezig mochten zijn bij het night shoot evenement op RAF Northolt. Na Cambridge hadden we nu iets tijd over en gingen even bij het fraaie museum van RAF Hendon kijken. Daar dachten we op tijd weg te gaan om onderweg naar Northolt nog even een snelle hap te nemen, maar dat lukte niet door het waanzinnig drukke verkeer. Dus daarom bij het tankstation bij de hoofdpoort nog een paar zakjes chips en een snickers gescoord voordat we het veld opgingen. Niemand van de groep was hier al eens geweest en het was een bijzondere ervaring. Ondanks dat het heel druk was met fotograven was er ruimte en tijd genoeg om alle aanwezige toestellen goed vast te leggen. Een aantal gingen, zoals een civiel Bell 47 en Franse CN235, lieten hun bewegende delen draaien voor een mooi effect op de foto, maar er was sprake van een beetje ‘stress’ toen de delegatie helikopters aanstalten maken om te vertrekken, de Apache, Wildcat en Puma. Vooral de laatste viel hierbij in goede smaak omdat het voor iedereen de laatste kans was om deze onder deze omstandigheden te fotograferen gezien de aanstaande uitfasering. Na afsluiting van het geheel nog even de BAe125 gateguard meepakken en dan de redelijk lange rit naar het hotel bij Mildenhall waar we rond middernacht aankwamen. De hele week gingen al geruchten over Qatari F-15s die op Mildenhall binnen zouden komen voor een aflevervlucht en geschiedde dan ook eindelijk die avond rond 22:00uur.
Vrijdag 7 maart 2025 is dan alweer de laatste volledige dag van de tour en die beginnen we weer vroeg op Lakenheath. Op vrijdagen stijgen ze hier nog iets spectaculairder op dan dat ze normaal al doen, aan het einde van de baan gaat het vaak recht omhoog. Zo ook geschiedde op deze dag, jammer genoeg vlogen ze richting het zuiden waardoor de fotografeermogelijkheden iets minder flexibel zijn en je tegen de zon in moet platen. Desalniettemin konden we een aantal spectaculaire foto’s maken. Een deel van de groep koos ervoor om hier te blijven staan, een ander deel ging naar een plek in de bosrand aan de noordkant. Erg grappig is ook dat er enkele WA gecodeerde F-35A’s tijdelijk vliegen bij het 48th FW, naar verluid heeft dit te maken met leverissues van bepaalde software versies door Lockheed. Op Nellis AFB, thuisbasis van de WA code, vliegen enkele LN gecodeerde toestellen. Op het verlanglijstje stond nog ene bezoek aan RAF Mildenhall en daar zijn we in de middag gaan kijken. Daar gebeurde gedurende de dag niet zoveel met de lokaal gestationeerde toestellen, maar als er dan een US Navy C-26 en C-130 binnen komen zijn we weer heel erg tevreden. Met een ‘rondje’ veld hebben we nog verschillende lokale toestellen kunnen fotograferen en zat de dag er al weer op. Ons laatste hotel voor de nacht lag op een uurtje rijden van Dover zodat we op de zaterdagochtend niet zo ver meer hoeven rijden.
Op deze zaterdag 8 maart 2025 vertrokken we weer bijtijds voor onze ferry naar het vasteland. In 2024 was het toen onverwacht heel erg druk en daar was nu, gelukkig, helemaal geen sprake van en konden we in de haven nog iets van een ontbijt scoren. De overtocht was weer heel rustig en in Antwerpen werd afscheid van een deel van de groep genomen waarbij het Duitse busje via Eindhoven weer naar Dusseldorp ging het Nederlandse busje via Breda en Leiden naar het oosten van het land.
Daarmee kwam een einde aan een geweldige week waar we genoten hebben van een overvloed aan vliegtuigen in fantastisch weer. Dit was de tweede keer dat we deze tour op deze manier hebben gedaan en gaan we in de toekomst zeker weer in de gaten blijven houden.