Rusland 2012
In de maanden voorafgaande aan de viering van het 100-jarige bestaan van de militaire luchtvaart in Rusland, was er onduidelijkheid over de exacte invulling van de viering. De informatie over het evenement (locatie, wel of geen toegang, etc. etc.) volgde elkaar in rap tempo op, wat de voorbereidingen niet makkelijker maakte.
Desalniettemin was een zeer grote en enthousiaste groep op donderdag 9 augustus klaar om naar Moskou te vliegen. Met maar liefst drie verschillende vluchten werd de reis naar Rusland begonnen, en in de late avond van donderdag was iedereen in het hotel in Moskou. Dat gold ook voor onze gasten die op eigen gelegenheid naar Rusland waren gekomen (de groep bestond op 10 verschillende nationaliteiten). Al met al waren er meer dan 70 deelnemers.
Ondanks het late tijdstip van aankomst was iedereen alweer redelijk vroeg uit veren op vrijdag (10 augustus). Terwijl een klein deel van de groep ervoor koos om deze dag al naar Zhukovsky te gaan, werd met twee bussen koers gezet naar Monino, het grote museum van de luchtmacht buiten Moskou. Deze plek is een must-see voor elke liefhebber van militaire luchtvaart! Veel prototypes van hedendaagse fighters (denk aan de Su-27, MiG-29) maar ook gevechtsvliegtuigen en bommenwerpers waar er maar één of twee van zijn gebouwd tijdens de Koude Oorlog. Er werden deze ochtend dan ook vele foto’s gemaakt en het weer zat ook erg mee. Tot onze vreugde zagen we vanaf het museum fighters opstijgen van Chkalovsky, die gingen voor de parade op Zhukovksy. Su-27’s, MiG-29’s en Su-25’s kozen het luchtruim om boven Zhukovsky een “100” in de lucht te vormen als opening van de festiviteiten. Ook zagen we de toestellen weer landen en er konden zelfs een aantal aardige plaatjes gemaakt worden.
Nadat iedereen klaar was in het museum werd weer koers gezet richting Moskou. Onze volgende stop was het “Central Armed Forces Museum” in de stad. Naast een enorme, en fraaie, verzameling van militaire objecten heeft dit museum ook een flink aantal vliegtuigen in de tuin staan. Eén van de hoogtepunten binnen zijn de restanten van de U-2 van Gary Powers die in 1960 werd neergehaald door de Russen. De laatste stop van de dag was de verzameling vliegtuigen op Khodinka. Ooit een fraai museum met evenzo fraaie types, nu verworden tot een verzameling metaal. Graffiti, vernieling; het doet als luchtvaart enthousiast pijn om de toestellen er op deze manier bij te zien staan. De dag werd afgesloten met een koud biertje in het hotel.
Op zaterdag 11 augustus was het alweer vroeg op, om voor de files bij Zhukovsky te zijn. Onze Russische contactpersoon had vooraf al een fraaie plek uitgezocht om de vliegshow van buiten gade te slaan, omdat toegang tot het veld vandaag niet mogelijk was. Reden was dat President Poetin vandaag acte de presence zou geven op Zhukovsky. Met de informatie van de mensen die op vrijdag buiten het veld hadden gestaan wisten we ongeveer wat er te wachten stond. Het programma begon met de eerder genoemde ‘100’, en werd gevolgd door een aantal fraaie flypasts van onder andere 3 Tu-95’s, 3 Tu-160’s, MiG-29’s, Su-27’s etc. Helaas werd het uitgestippelde programma danig door de war geschopt door het late arriveren van Poetin, en een enorme hoosbui midden op de dag. Desalniettemin was het genieten van zo veel Russische hardware in de lucht!
Op zondag (12 augustus) was het veld wel toegankelijk voor mensen met een kaartje, en werden we getrakteerd op een grote static met verschillende types, en een uitzonderlijk omvangrijk en zeer strak vliegprogramma. Hoogtepunten zijn moeilijk te noemen met zo veel fraais, maar veel mensen vonden de demonstraties van de Su-35, Su-24’s en de MiG-31’s tot de hoogtepunten behoren. Het weer was vandaag ook perfect, wat de toch al fraaie dag eigenlijk perfect maakte! De Russen wisten iedereen de hele dag goed te vermaken met grote aantallen toestellen. Vermoeid, maar zeer tevreden waren we zondagavond weer laat in het hotel.
Op maandag 13 augustus was het tijd om afscheid te nemen van elkaar. Wederom werd er via verschillende routes terug naar huis gevlogen, denkend aan DE vliegshow van het jaar!