USA IV 2023
Voor het eerst sinds een paar jaar stond er weer een 4Aviation tour naar Texas op het programma om zoveel mogelijk trainingsbases te bezoeken. Dit zijn niet de toestellen die normaal de meeste aandacht krijgen, maar daar denken wij anders over.
In Texas en het aangrenzende Oklahoma zijn verschillende bases van de luchtmacht en marine die een bezoek meer dan waard zijn. Bovendien zal in de komende jaren afscheid genomen worden van de Beechcraft T-1A Jayhawk en Northrop T-38C Talon en de marine denkt al aan een opvolger van de BAE/McDonnell Douglas T-45C Goshawk. Wij hebben in de week van ons bezoek tientallen van deze toestellen op fantastische wijze voor de lens gekregen. Hierna het verslag van deze leuke reis.
Op donderdag 4 mei 2023 waren de zes deelnemers aan deze reis ruim op tijd op Schiphol voor aanvang van de tour. Helaas had de airline ons een vlucht naar achteren geschoven waardoor we nu laat in Washington aan zouden komen in plaats van relaxed op de middag. De vlucht naar London was ook verlaat en met een klein beetje haastwerk konden we onze vervolgvlucht halen.
Washington? maar je ging toch naar Texas? Dat klopt, we hoorden dat er een vliegshow op Langley AFB was en dat konden we met onze tickets heel mooi inpassen. De deelnemers waren flexibel en daarom vertrokken we een dag eerder naar de Verenigde Staten.
Aangekomen in Washington ging het soepel door de douane, ophalen van de auto, stukje rijden en inchecken in het hotel. Je bent toch altijd even onderweg voor zo’n reis, maar het zou de moeite meer dan waard zijn.
Het is alweer vrijdag 5 mei 2023 als we bijtijds op weg gaan naar NAS Oceana. Ons plan is om hier vroeg een paar registraties te lezen en dan te genieten van de vliegbewegingen. Deze laatste komen langzaam op gang, bovendien is de wind niet ideaal en moeten we een plekje aan de westkant zoeken. Dat lukt heel goed en kunnen daardoor toch een dikke 60 toestellen noteren waarvan er een 20-tal voorbij onze lenzen kwamen. Highlights waren zeker de, helaas ongemarkeerde, C295W en verschillende CAG Hornets.
Aan het einde van de dag nog even bij NAS Norfolk gekeken waar het op een enkele MH-60 vliegbeweging al heel rustig was. Op terugweg naar het hotel nog even langs het fraaie Hampton Air Power Park waar we vrijuit plaatjes kunnen schieten en het vliegveld van Newport News waar verschillende toestellen van ATAC staan en een marine C-37B er fraai bij staat op het civiele platform.
Op zaterdag 6 mei 2023 zijn we er weer vroeg bij want het is airshow dag! Vervoer naar de basis is met shuttlebussen en dit gaat heel soepel. We zijn vroeg op de basis en kunnen veel toestellen op de static goed fotograferen. Meestal staan deze op een Amerikaanse show zonder hekken en kan het publiek er heel dicht bij komen. Veel gestationeerde vliegtuigen zijn op het moment van ons bezoek gedeployed naar onder andere Europa en Alaska, toch zijn er nog vele uniek zwarte T-38A’s en F-22’s te zien. De vliegshow is niet groot, maar wel mooi te fotograferen met de zon in de rug en een taxibaantje voor het publiek.
Na de show rijden we weer noordelijk richting Washington voor onze vlucht naar Texas. We stoppen nog even op Richmond waar we achttien Blackhawks zien en een T-28 en T-45 die we kunnen fotograferen.
Zondag 7 mei 2023 zijn we weer vroeg uit de veren omdat onze vlucht naar Dallas al om 07:05 de startbaan verlaat. Net voor 09:00 lokale Texaanse tijd zijn we in Dallas waar we weer een minivan oppikken en meteen koers zetten naar zo’n mooi weekendveld; Fort Worth – Alliance Airport, hier treffen we twee KC-135’s, een T-1A en vijf T-38C’s aan waarvan ook nog een deel gaat vliegen. Via Waco zakken we verder af naar het zuiden. Hier worden verrast door onder andere verschillende sneaky MC-12W’s en Herculessen evenals een half dozijn voormalig Jordaanse luchtmacht Mirage F1s in tijdelijke opslag. Een gedeelte hiervan kunnen we goed vastleggen. Daarna is Austin Bergstrom aan de beurt waar we vier Texas Guard C-130J’s tegenkomen. Eindbestemming voor vandaag is Corpus Christi en op het lokale civiele veld zien we nog twee T-6A’s van Vance AFB.
Maandagochtend 8 mei 2023 beginnen we op NAS Corpus Christi waar goed gevlogen worden door de T-6B’s en T-44A trainingstoestellen. Ook voor de laatste heeft de marine al een vervanger aangewezen, reden temeer om hier tijd door te brengen. Rond de middag verkassen we een stukje naar het westen voor een basisbezoek aan NAS Kingsville. De Public Affairs persoon laat ons op relaxte manier alle aanwezige T-45C trainingstoestellen op de basis zien. Dus rijden we een paar uur laten met dik 70 toestellen, waarvan de meeste digitaal vastgelegd, weer van de basis af. Via de Coast Guard op het civiel veld rijden we een paar uurtje noordelijk naar San Antonio.
Ook deze dinsdag 9 mei 2023 is het niet ver rijden naar de basis, Randolph AFB in dit geval. We proberen altijd hotels dichtbij de volgende bestemming uit te kiezen zodat we ’s avond lekker kunnen eten en drinken en de volgende dag snel bij de bestemming zijn. Het weer ziet er voor deze dag niet geweldig uit, het is flink bewolkt. Randolph heeft twee banen en we beginnen bij de oostelijk baan waar de T-1A’s en T-38C’s altijd opereren. We kunnen er nog een flink aantal vastleggen voordat het begint te regenen. Het lijkt er niet op dat dit voorlopig ophoudt, maar bij Lackland AFB, een stukje naar het westen, lijkt het nog droog en daar gaan we dan ook heen. Op de flightline zien we onder andere een Mexicaanse C-27J en C-130K-30, die we evenals een paar F-16’s en andere types goed vast kunnen leggen, voordat ook hier de hel losbarst.
We moeten nu een aantal keuzes maken, want het weer voor de volgende dagen ziet er niet goed uit voor de geplande route.
Origineel zouden we op deze woensdag 10 mei 2023 voor NAS Fort Worth gekozen hebben, maar het weer in dit gebied was de hele week al slecht en zowel een flink deel van de Reserve F-16’s als de Marine F/A-18’s waren niet thuis. We proberen deze vroege morgen ons geluk op Dyess AFB, thuisbasis van de B-1B en C-130J. Er is genoeg thuis, maar er is geen activiteiten op de platformen. Oorspronkelijk hadden we voor de donderdag Sheppard AFB op het programma, maar we besluiten vandaag al vroeger te vertrekken en hebben een geweldige middag op deze trainingsbasis. De T-6’en en T-38’s vliegen continue en aan het einde van de dag hebben we ruim vijftig toestellen digitaal vastgelegd met een mooi zonnetje, wat een dag!!
Donderdag 11 mei 2023 beginnen we weer op Sheppard, maar het slechte weer heeft ons gevolgd en na een paar uur breekt echt de hel los. We gaan naar de Walmart om daar te schuilen voor de heftige regen. Op NAS Fort Worth is het nog steeds slecht weer en daarom pikken we er maar een staatje bij, Oklahoma. We ontsnappen het slechte weer en komen in stralende zonneschijn aan bij Altus AFB. Dit is de trainingsbases voor grote toestellen, zoals de C-17, KC-46 en KC-135. We waren een beetje bang dat dit heel rustig zou zijn, maar weinig vliegbewegingen, maar wat zaten we ernaast. Vanaf het moment dat we aankwamen waren en continue een aantal toestellen in de approach, op de grond aan het manoeuvreren, touch & goes aan het maken, volop beweging alom! Zowel in de landing als aan de zijkant kun je heel mooi staan. Bijna de helft van de dertig toestellen die we hebben gezien zijn fantastisch gefotografeerd!
Via een paar kleine vliegveldjes reden we richting Oklahoma City waar op de radio de tornado waarschuwingen doorkwamen, gelukkig waren die ver van ons verwijdert.
Vrijdag 12 mei 2023 weer vroeg aan de bak om een ‘paar’ nummers te lezen op Vance AFB, weer een trainingsbases met T-1A, T-6A en T-38C, het koste toch iets meer tijd om de 150 toestellen te noteren. Ondanks dat één van de drie banen in onderhoud was werd er continue gevlogen en het mooie van Vance is dat je op elk moment van de dag ergens heel goed kunt staan! Je vangt de toestellen in de lucht of taxiënd op de grond, vele mogelijkheden. Aan het einde van de dag even kijken op het kleine civiele veld van Enid, waar we een aantal T-1A’s op de grond tegenkwamen en er ook nog een paar binnen kwamen. Deze konden we allemaal top fotograferen. Een kleine verassing was nog de hangaar die voor ons werd geopend met daarin een hele gave B-26B. Als afsluiter van de dag nog even langs Oklahoma City Will Rogers gereden waar een half dozijn MC-12W’s buiten stond, helaas niet te fotograferen.
Zaterdag 13 mei 2023 is alweer de laatste dag van de tour en die beginnen we met een aantal Wreck & Relic locaties in Oklahoma City gevolgd door een kijkje op Tinker AFB. Hier zie we verschillende toestellen en kunnen een gave National Guard KC-46A in bonte kleuren fotograferen. Via nog een aantal musea en collecties onderweg eindigen we weer op Fort Worth Alliance waar nu drie KC-135’s staan en een viertal T-6A’s binnen komen taxiën, een mooi einde van een gave tour.
De terugvlucht verliep soepel en op zondag kwamen we allemaal weer in Nederland aan.